کد خبر: ۱۶۴۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۰ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
 هیات علمی معارف و علوم اسلامی دانشگاه شیراز: 

 اربعین کلمه‌ای مقدس است

 هیات علمی معارف و علوم اسلامی دانشگاه شیراز گفت: اربعین کلمه‌ای مقدس است و یک فضیلت خاصی دارد، از نظر لغوی یعنی چهلمین روز، در قرآن کریم و روایات به اربعین اشاره شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جلال صمدانی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: اربعین کلمه‌ای مقدس است و یک فضیلت خاصی دارد، از نظر لغوی یعنی چهلمین روز، در قرآن کریم و روایات به اربعین اشاره شده است.

وی بر اساس برخی از نقل‌ها در محافل عمومی، خاطرنشان کرد: اربعین از نظر شیعه به چهلمین روز پس از روز عاشورا و شهادت امام حسین (ع) سال ۶۱ قمری که با ۲۰ صفر مصادف است، اسیران کربلا بعد از بازگشت از شام برای زیارت مقبره امام حسین (ع) به کربلا رفتند. 

 هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: گروهی از علما، شیخ مفید و شیخ طوسی تصریح کردند که اسرا در بازگشت از شام به مدینه رفتن به کربلا نیامدند، بر اساس قول مشهور، اسرا برگشتند و سر امام حسین (ع) را به بدنش در کربلا ملحق کردند و ائمه اطهار علی‌الخصوص امام حسن عسکری (ع) روایتی دارد در خصوص فضیلت زیارت اربعین که یکی از نشانه‌های مؤمن را زیارت امام حسین (ع) می‌داند. 

 اربعین کلمه‌ای مقدس است

صمدانی یادآور شد: اربعین برای همه ادیان است و یهودیان اربعین را یک فضیلت می‌دانند در ایران پیاده‌روی‌هایی صورت می‌گیرد و برخی شیعیان پیاده‌روی می‌کردند و به زیارت امام حسین (ع) می‌رفتند و با گستردگی مراسم را برپا می‌کردند.

وی در خصوص اولین زائران، بیان کرد: نقل می‌کنند در روز اربعین جابر بن عبدالله انصاری که از صحابه پیامبر اسلام (ص) بود به همراه عطیه عوفی در اولین چهلمین شهادت امام حسین (ع) به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین (ع) حاضر شده و قبر امام حسین (ع) را زیارت کرده‌اند.

 هیات علمی دانشگاه شیراز بنا به نقل از کتاب لهوف، تصریح کرد: بازماندگان حادثه کربلا نیز در این روز به کربلا بازگشته و قبر امام حسین (ع) و سایر شهدای کربلا را زیارت کرده‌اند و قاضی طباطبایی با بیان اقوال مختلف و استنادات فراوان، سعی کرده بازگشت اهل‌بیت به کربلا در روز اربعین سال ۶۱ هجری قمری را اثبات کند. 

 وی در پایان افزود: در نتیجه سر امام حسین (ع) به همراه کاروان امام حسین (ع)، امام سجاد (ع) و زینب کبری (س) سر را از یزید بن معاویه درخواست کردند و گرفتند و برگشتند به کربلا و سر امام حسین (ع) با دست‌های امام سجاد (ع) بر روی بدن گذاشت و در همان جا دفن شد.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: اربعین ، کربلا ، مقدس
نظرات بینندگان